Intranet fra Microsoft 365

Du er ved at blive færdig som journalist, og drømmen er selvfølgelig at få en stilling som opsøgende journalist på et stort medie. Du er sådan set parat – det meste af din uddannelse har handlet om research og præsentation af den viden, du har tilegnet dig via din research. Du har lært alt om at definere målgrupper og om, hvordan du skriver til de forskellige mennesker, du vil i kontakt med. Desværre kommer jeg nok til at skuffe dig nu: Sandsynligheden for, at du får drømmejobbet som opsøgende journalist på et stort medie, er meget lille. Der er rift om stillingerne, og det kræver nok, at du har lidt mere erfaring, inden du vil få stillingen. Det skal nok komme. Du skal måske bare gå en lille omvej i din karriere.

Intranet med 365

Til gengæld er der ret stor sandsynlighed for, at du bliver ansat som assistent i en stor koncerns kommunikationsafdeling. Og det er et vældig godt skridt i den rigtige retning for dig. Du vil nemlig lære mange andre ting, som du senere vil få brug for i din karriere. Fx så er der ret stor sandsynlighed for, at du skal lære at kommunikere til andre af koncernens medarbejdere via det Microsoft 365 intranet, som findes i koncernen. Det kan godt tænkes, at du skal tale med medarbejdere eller afdelingschefer, som sidder helt andre steder end lige på kontoret ved siden af dit. Her kommer intranettet ind i billedet. Og ja, det er ret sikkert, at de store medier også har deres eget intranet, som du skal lære at kende, når du får job som opsøgende journalist. Der er ikke to Microsoft 365 intranet, der er ens. De kan nemlig skræddersys til virksomhedens specifikke behov. Så lad være med at tænke, at det ikke er værdifuld viden at kende til.

Alt i Microsoft Office

Men det er ikke kun intranet, og hvordan det fungerer, du vil lære om i din første stilling. Du får måske til opgave at skulle fremlægge noget vigtigt for nogle af virksomhedens medarbejdere. Derfor skal du udvikle dine kundskaber i præsentationsteknik. Og dertil hører det også, at du får lavet en præsentation, der både er flot, præcis og inspirerende. Du kender naturligvis til PowerPoint eller lignende applikationer, som du har anvendt på dit studie. Men fordi koncernen, du er ansat i, har en særlig politik, så skal din præsentation arkiveres i et særligt format. ”Klart nok” tænker du, ”det er ikke noget problem”. Men hvordan får du så lavet en præsentation, der skiller sig ud – uden at den omgår koncernens regler og brand? Det kunne et af de Microsoft Office kurser her, der findes, måske hjælpe dig til.

Det ville måske være en fordel, hvis du lærte at håndtere PowerPoint helt og totalt – sådan på superbruger-niveau, så du hurtigt kan ændre en lidt ’ordinær’ præsentation til en spændende og levende én, som dine tilhørere vil vende tilbage til igen og igen. Det kan jo ses via intranettet, hvor ofte din præsentation bliver hentet – eller kigget på. Og du vil jo gerne skille dig ud fra de andre – og producere gode resultater – både for firmaet og dig selv.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *