Der er gang I trykkeriet. Og det er jeg glad for. Af uforklarlige årsager har vi ret meget at lave her i butikken. Det er ikke store udfordringer. Det er mange! Vi har for nylig lavet en ny banner-reklame, som vi har uploadet til vores google display. Det er bannere, der fortæller om, at vi også tilbyder trykning af flyers og løsblade. Og når jeg kigger i Analytics, så ser det ud, som om at én af de nye bannere virkeligt trækker trafik. Måske fordi den viser vores kvalitet – og samtidigt også er rammer ind i et af de hotteste emner i disse dage: Covid-19. Efterspørgslen er meget stor. Der er mange NGO’er, som gerne vil give god information om, hvad Covid-19 er, og hvad man kan gøre for at beskytte sig.
Mange nye kunder
Jeg har i den sidste uges tid haft besøg af mange potentielle kunder, som alle havde idéer til, hvordan deres grafik skulle trykkes. Og hvad det skulle koste! Nu er det sådan, at jeg ikke har pligt til at tjekke al den information, som jeg skal trykke forskellige flyers eller brochurer om. Men det forhindrer mig jo ikke i at læse indholdet, som skal ud til folk. Og jeg er chokeret. Jeg fik nemlig besøg af en kunde forleden. Hun havde 3 A-4 ark med sig i tasken og ville gerne have, at jeg lavede en brochure ud af det. Jeg kiggede på arkene og måtte fortælle hende, at det materiale, som hun gav mig, slet ikke er klar til, at vi kan lave en brochure. Jeg forklarede hende, at jeg har brug for en fil fra en grafiker, der viser, hvilke farver på teksten, og hvilke billeder der skal bruges.
Kvinden kiggede på mig. Med et lidt fjendsk blik. Hun sagde til mig, at hun ikke kunne se, hvad farver, og billeder skulle gøre godt for. Det, hun ville have printet ud i 4.000 eksemplarer, var bare en tekst, der forklarer alt om Covid-19.
Nye tider – nye krav
Ok, men ved hun. hvad hun gør? Jeg kunne ikke lade være med at spørge hende. Samfundet er jo ikke, som det var for knapt 50 år siden, hvor man trykte opråb op og delte dem ud gratis. (Dengang brugte man stencils. Det er man gået helt bort fra for mere end 20 år siden.)
Jeg forsøgte at forklare kvinden, at det, som hun måske ønskede sig, var en brochure, som tiltrækker øjet og dermed mennesker, så hun kunne give dem budskabet, hun ville ud med. Og at print af brochurer tager forholdsvis lang tid, fordi vi vægter, at kvaliteten skal være i top. Det skal jo være i sådan en kvalitet, hvor modtageren ikke bare tager imod brochuren, men faktisk også læser og ser, hvad den meddeler. Det hænder jo ofte, at en brochure bare smides ned i tasken. Og når man så er kommet hjem, så bliver den smidt ud i genbrugsskraldespanden, fordi man ikke har kræfter eller tid til at læse den.
Hun kiggede på mig. Vendte sig om. Gik. Næste dag kom hun tilbage med 3 A4-ark med illustrationer og farvevalg. Hun bad om et tilbud på 4.000 eksemplarer!