Tilbage i 2009-2010 skete der et markant boom i antallet af nyopstartet webshops, de fleste af dem er så langsomt lukket igen. Måske delvist pga. manglende viden, men temmelig sikkert også pga. dårlige økonomi. I denne her artikel gennemgår vi de elementer der skal til for at finde en webshop løsning der ender med at matche dine behov og ønsker.
Platformen
Når man vil starte en webshop så er der nogen forskellige modeller man kan bruge, fælles for dem alle er dog at det kræver en hjemmeside, altså selve netbutikken. Det er her godt kan være en udfordring er, at der er rigtig mange muligheder for valg af platform.
Dit valg afhænger selvfølgelig enormt meget at dit behov, hvis du er ude i et meget specialiseret område, som kræver nogen helt specielle muligheder i webshoppen, så passer dit behov temmelig sikkert ikke ned i en standard løsning og du kan derfor blive nød til at finde en programmør til at lave din butik.
Heldigvis er det ikke ret mange af dem der ønsker at starte en butik, som har så specielle ønsker. De fleste webshop løsninger på markedet tager faktisk også højde for rigtig mange muligheder og setups. Derfor skal du ikke frygte, at netop din ide bliver så dyr at du aldrig kommer i gang.
Der findes både platforme der er det man kalder en komplet webshop løsning, men der findes også andre muligheder som er billigere at komme i gang med. En mulighed er fx. Prestashop, som er et webshopsystem. Du kan læse meget mere om det på Prestatips.dk
Indløsningsaftale
Når man har en netbutik, så skal man også have en indløsningsaftale. Aftalen er mellem dig og dem der håndterer kortbetalingerne. I Danmark er det typisk Nets, men der er også andre aktører på markedet der kan hjælpe dig med det, fx PensoPay, som i den senere tid har været meget rost i pressen for at udfordre netop nets.
Der findes også muligheder for at komme i gang uden en indløsningsaftale, man kan fx bruge Paypal, desværre er det i Danmark sådan, at der bliver kigget skævt til de butikker der håndtere det på den måde. Det skyldes ikke at der er noget forkert i det, men blot at det sænker tilliden til butikken fordi Paypal ikke er så anerkendt og udbredt i Danmark.
Betalingsgateway
En betalingsgateway er også et must. Det er i sin tekniske forstand et mellemled mellem indløseren og netbutikken, som håndterer de kortdata som brugeren indtaster på en sikker måde. Det kræver heldigvis en certificering at få lov og håndtere kortdata, og det er derfor man ikke bare selv kan gøre det.
Det Danske markedet er domineret af primært 2 udbydere. Epay og Quickpay, det er også de løsninger som rammer prisen for de nyopstartet ikke taber hagen. Det er kun muligt at starte en netbutik, hvor du modtager kortbetalinger hvis du har en betalingsgateway, og så alligevel ikke helt, for det kan Paypal nemlig også skåne dig for.
Varelager eller dropshipping
De fleste falder også bagover ved tanken om, at skulle have et stort varelager. Ikke blot fordi de skal finde et sted at gøre af det, men også fordi det koster penge at få varerne hjem. Heldigvis er der råd for det, man kan nemlig i denne her moderne verden lave noget der hedder en dropshipping aftale.
Det betyder i alt sin enkelthed at man køber varen hos leverandøren, og derfra får den sendt direkte ud til slutkunden. Desværre skal leverandøren så have en betaling for håndtering og pakning af varen, og det er derfor et fordyrende mellemled.
Der findes altså 2 muligheder, den første er varelager hvor du selv har varen, det giver muligheder for at købe et større parti og dermed opnå en rabat, der gør at avancen kan blive større, eller måske udbudsprisen kan sættes lavere.
Hvis man gerne vil have et varelager, men ikke har plads til det eller synes det er sjovt at håndtere varen, men udelukkende at til kundeservicen delen, så findes der mulighed for at outsource den del i et lagerhotel. De står så for alt bøvlet med håndtering af varer.