Har du endelig taget beslutningen? Altså om at købe en splinterny bil? Hvis ja, så vil jeg bare sige tillykke. Forhåbentlig er det en elbil. Vi skal af med dem, der brænder diesel og benzin. Hurtigst muligt. I er glade for valget af den bil, I har købt. Ikke kun har i fået en skattelettelse ved købet. I har også fået så mange positive tilkendegivelser fra venner og familie, fordi det er en elbil. Men uanset om det er en elbil eller ej, så vil jeg lige høre, om I har fået den undervognsbehandlet. Det tilrådes, nemlig at man undervognsbehandler nye biler hurtigst muligt. Faktisk helt, inden man får nøglen til bilen udleveret af forhandleren.
Nye biler mangler tit beskyttelse
Nye biler er nemlig ikke så godt beskyttet imod rust, som vi tror. Og rustbeskyttelse og undervognsbehandling af biler forlænger deres levetid. Forhandleren, som solgte dig bilen, har måske fortalt, at der er garanti imod rust på bilen. Det er der nok også. Men ikke i så lang tid som du gerne vil have. Og rustbeskyttelse af biler er ofte et af de elementer, som bilfabrikanterne sparer på, så de kan holde prisen nede.
Hvis du ikke har fået forhandleren til at lave en ekstra undervognsbehandling på bilen, inden den blev leveret til dig, så bør du få den gjort. Nu. Det vil som nævnt forlænge bilens levetid – og selv om foråret er på vej, og vejret bliver bedre, så er det danske klima generelt hårdt imod vores biler.
Vi bor i et regnfuldt og fugtigt land. Fugten kan hurtigt trænge ind. Især om vinteren, hvor saltningen af vejene er uundgåelige. Du kan ikke umiddelbart se, at rusten er trængt ind. Men ret hurtigt vil din bils værdi forringes, hvis du ikke får det gjort. Og du vil ærgre dig over at have ignoreret dette råd. Mange tænker ikke over, at elbiler skal rustbeskyttes.
Bevare værdien af den dyre bil
Det er nemlig sådan, at hvis du ikke passer godt på din bil og måske gerne, vil sælge den, så får du ikke det, du mener, den er værd, for den. Den potentielle køber vil nemlig selv skulle sørge for at rustbeskytte bilen. Og er det ikke blevet gjort i mange år, vil det blive en stor udgift som ikke stor i et rimeligt forhold til prisen for en brugt bil. Der er nemlig store chancer for, at der er områder i bilens undervogn, hvor rusten har gennemtæret jernet. Der opstod huller, og der skal laves særlige reparationsarbejder på bilen. Det skal du naturligvis undgå.
Det er meget vigtigt i Danmark
Derfor er rustbeskyttelse af bilen så vigtig – lige fra den ankommer til forhandleren, og du har købt den. Du vil måske indvende, at din bil er lavet af galvaniserede stålplader. Ja, det er rigtigt, men galvaniseringen er ikke sket, efter at bilens forskellige dele er blevet svejset sammen.
Stålpladerne blev galvaniseret, inden de blev skåret til og svejset sammen. Den proces har såret den oprindelige galvanisering, og dermed er det nemt for fugt at trænge ind til stålpladen, og dermed er kilden til senere rust lagt. Derfor bør du få din nye bil sendt til et servicecenter, hvor de kan give den rustbeskyttelse.